4.05.2018

Press review of oos-online about The place between words

*press review

Bradwolff Projects

0

De Colombiaanse kunstenaar Luis Hernandez Melizzo is voor het eerst in Europa wat heel bijzonder voor hem is. Voor zijn tentoonstelling bij Bradwolff reflecteert hij op de achtergronden en plaatsen waar de mensen in de Bijlmer en Amsterdam vandaan komen. Een topic dat hem erg interesseert en ook zijn het inhoudelijk thema is in zijn werk.

Luis Hernandez Melizzo

Van 8 april tot 6 mei 2018
Luis Hernández Mellizo [Bogotá, Colombia, 1978] is de nieuwe BijlmAIR kunstenaar van het residentieprogramma van CBK Zuidoost in samenwerking met Bradwolff Projects en het Stedelijk Museum. Kunstenaars in residentie mogen ‘Amsterdam Zuidoost’ integreren in hun kunstproject in een of andere vorm, en kunnen zo een relatie opbouwen met het gebied.
Mellizo heeft ervoor gekozen om te reflecteren op de achtergronden en plaatsen waar de mensen in de Bijlmer vandaan komen. Dit sluit goed aan bij zijn lopende project over culturele identiteiten en sociale discoursen in verschillende steden, gericht op het leggen van verbindingen tussen het werk van de kunstenaar en de arbeidersklasse.
De titel van de solotentoonstelling van de kunstenaar bij Bradwolff Projects, ‘The Place Between Words’, verwijst naar zijn verkenning van culturele identiteiten binnen de Bijlmer en zijn streven om iets te differentiëren dat eigenlijk niet geschreven, gesproken of vertaald kan worden. Mellizo’s project probeert een sociaal landschap te portretteren door zijn eigen ervaring van naast elkaar bestaan ​​in het midden van het multiculturele gebied, waar hij zich gevangen voelt tussen een toerist en een nieuwkomer.
Door een reeks vragen te stellen over plaatsen, talen en woorden, probeert Mellizo een gemeenschappelijke basis te vinden te midden van een diversiteit aan ervaringen, herinneringen en het naast elkaar leven binnen de Bijlmer. Met deze vragen moedigt hij mensen in de Bijlmer aan om na te denken over hun positie in de samenleving en hun eigen achtergrond. De kunstenaar onderzoekt deze verkenning van identiteiten verder in woordenboeken en atlassen door te zoeken naar woorden die zijn geschreven, of gemarkeerd of fysiek als materiaal verwijderd met als gevolg dat een ander soort taal wordt gecreëerd. Zijn nauwgezetheid bij het deconstrueren van deze ‘boeken’ benadrukt deze ‘plek’ die tussen de woorden ligt.
.
Het werk van Mellizo is gebaseerd op ervaringen en inzichten uit verschillende culturen. Hij beschouwt, onderzoekt en verzamelt informatie, terwijl hij reflecteert over zijn eigen situatie als kunstenaar in de samenleving. Zijn projecten worden meestal gekenmerkt door het gebruik van eenvoudige materialen, zoals boeken, kranten, souvenirs en andere alledaagse voorwerpen, om de betekenissen rond culturen, samenlevingen, talen en kunst te verkennen. Voor deze specifieke tentoonstelling zoekt Mellizo naar betekenissen van de waarde van woorden, met behulp van boeken in relatie tot zijn eigen ervaring van het leven in Amsterdam en de diverse culturele identiteiten die hem omringen.

Bradwolff ProjectsOetewalerstraat 73

Bradwolff Projects is  een experimenteel platform voor hedendaagse kunst. Samen met kunstenaars en gastcuratoren en in nauwe samenwerking met kunstinstellingen en onderzoeksinstituten worden hedendaagse kunstprojecten ontwikkeld en uitgevoerd. De nadruk ligt op het bieden van verdieping door middel van een platform waarbij de uitwisseling van informatie, ruimte voor onderzoek en experiment centraal staan.